Trójwymiarowa baśń o wydmuchiwaniu szkła

Lina nad pracownią hutniczą, drewniane mostki i strumień lawy w szczelinie skalnej. Produkcję szkła w baśniowym wydaniu – przedstawioną na trójwymiarowym malowidle – można deptać do woli w pewnej klatce schodowej…

Fot. Damian Krzanowski

Autor „The UnderGlass” – Ryszard „Ryho” Paprocki – połączył w swoim trójwymiarowym malowidle elementy realistyczne związane z hutniczymi tradycjami oraz elementy krajobrazu z głęboką szczeliną skalną i płynącą w niej lawą.

Praca ma 80 m2 i powstała na podłodze klatki schodowej krośnieńskiego Centrum Dziedzictwa Szkła. Wykonanie „UnderGlass” zajęło Paprockiemu trzy miesiące, a sam obraz pochłonął ponad 100 litrów farby.

Fot.Damian Krzanowski

Na malowidle widać moment wydmuchiwania szkła, a także wyposażenie hutniczej pracowni, wzbogacone o dodatkowe elementy – tj. mostki, podesty i liny przerzucone nad pracownią. Wszystkie te dodatki zostały przygotowane dla „użytkowników” malowidła. Służą więc zabawie z obrazem i umożliwiają robienie ciekawych zdjęć.

Zdjęcia należy jednak wykonywać ze ściśle określonego punktu oznaczonego na podłodze. Fotografie wykonane z innych miejsc nie będą „działać”, gdyż obraz będzie zdeformowany. Wynika to z anamorfozy, która wymusza na widzu oglądanie dzieła sztuki pod ściśle określonym kątem. Pełna trójwymiarowość pracy widoczna jest dopiero po zrobieniu zdjęcia lub filmu.

Fot. Damian Krzanowski

Do tzw. punktu centralnego prowadzi mniejsze malowidło wykonane w tej samej technice, będące jednocześnie czwartym trwałym obrazem 3D w Polsce.

To malowidło jest najmniejszym powierzchniowo dziełem Paprockiego, ale – jak podkreśla artysta – jest zdecydowanie najbardziej skomplikowane. Dużym wyzwaniem była lokalizacja, a także nietypowa jak na malarstwo tematyka.

Obraz od początku powstawał na oczach widzów, którzy mogli śledzić proces powstawania malowidła na żywo lub poprzez transmisję online.To ciekawe przedsięwzięcie pozwoliło poznać warsztat artysty od kuchni.

Ryszard "Ryho" Paprocki, fot. Damian Krzanowski

Prace nad malowidłem rozpoczęły się w połowie grudnia 2012 roku. 7 marca 2013 r. o godz. 22:55 artysta złożył oficjalnie podpis i zakończył realizację jednego z najciekawszych tego typu projektów w Polsce.

W kwietniu na malowidle zostanie zaprezentowana animacja wykonana w technologii 3D mappingu (to drugi etap projektu). Jak zapewniają twórcy, po raz pierwszy na świecie trójwymiarowe malowidło zostanie połączone z trójwymiarową projekcją.

Za przygotowanie projekcji odpowiada Tving Stage Design. „Ryszard Paprocki zawiesił poprzeczkę bardzo wysoko. Zrobimy wszystko, aby animacja stała na równie wysokim poziomie jak malowidło” – zapewnia autor projekcji Tomasz Gawroński.

Pierwszy pokaz 3d-mappingu na malowidle „The UnderGlass” odbędzie się 14 kwietnia. Poniżej zwiastun:

<object width=”560″ height=”315″><param name=”movie” value=”http://www.youtube.com/v/vzzfoarpaVg?hl=pl_PL&amp;version=3&amp;rel=0″></param><param name=”allowFullScreen” value=”true”></param><param name=”allowscriptaccess” value=”always”></param><embed src=”http://www.youtube.com/v/vzzfoarpaVg?hl=pl_PL&amp;version=3&amp;rel=0″ type=”application/x-shockwave-flash” width=”560″ height=”315″ allowscriptaccess=”always” allowfullscreen=”true”></embed></object>

UnderGlass i Ryho, fot. Damian Krzanowski

Fot. Damian Krzanowski

Fot. Damian Krzanowski

POLECAM:

Miasto Szkła

Ten wpis został opublikowany w kategorii Rysunek i malarstwo i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Trójwymiarowa baśń o wydmuchiwaniu szkła

  1. M pisze:

    Lepsza była by goła baba.

  2. ivek pisze:

    Dzieło ok, ale to jest dowcip opowiedziany drugi raz. Julian Beever był pierwszy….

  3. Pingback: Świeża sztuka z Łodzi — Sztukatułka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*